Pasi de urmat in caz de deces la domiciliu - articol F24.

Pasi de urmat in caz de deces la domiciliu

Pasi de urmat in caz de deces acasa. Certificat medical constatator. Acte necesare certificat deces. Procedura inmormantare. Ajutor deces.

1. Pe scurt: Ce faci in caz de deces la domiciliu?

Anunți decesul la secția de poliție din zona în care a avut loc. Apoi contactezi o agentie funerara pentru a organiza transportul și îngrijirea decedatului.Dupa care obții: constatare deces la domiciliu. Certificat Medical Constatator al Decesului (CMCD); Eliberare Certificat Deces; Adeverinta inhumare (Incinerare). Iar dupa inmormantare, obtii ajutorul de deces.

2. Constatare deces la domiciliu. Cine constata decesul?

Reprezinta primul pas pe care trebuie sa il faci în caz de deces acasa. Constatarea decesului poate fi facuta facuta de catre medicul de familie, medicul agentiei funerare sau, in anumite cazuri, medicii Serviciului de Ambulanta. In cazul unei morti accidentale sau violente, va trebui chemata Politia. Iar decesul il va constata medicul legist. Care se va ocupa si cu eliberarea certificatului medical pentru persoana decedată.

2.1. Apelarea la serviciul de ambulanta pt. constatarea decesului.

In cazul unei morti acasa, este o idee buna sa apelati ori la agentia funerara, care dispune la orice ora de serviciile propriului medic, ori sa contactati serviciul ambulanta pentru a solicita ajutor medical. Medicii de pe ambulanta vor fi in masura sa faca constatarea eventual sa ofere asistenta in cazul unei morti naturale.

3. Intocmirea Certificatului Medical Constatator al Decesului (CMCD).

Medicul care a constatat decesul va intocmi Certificatul Medical Constatator al Decesului (CMCD). Actul se poate face dupa 24 de ore (minim 12 ore, dupa diagnostic) de la producerea decesului si se elibereaza in baza actului de identitate al persoanei decedate.

Certificatul medical constatator al decesului (CMCD) înregistrează in scris datele personale ale celui decedat si consemneaza cauza plus data decesului.

Certificatul medical constatator, completat pe formular tip, va trebui să poarte număr înregistrare, dată certă, semnătura și parafa medicului constatator, plus sigiliul/ștampila unității sanitare. In document mai trebuie consemnată cauza decesului, fără prescurtări înscrisă cu majuscule .

4. Imbalsamarea si toaletarea persoanei decedate

Dupa eliberare certificat medical constatator in caz de deces la domiciliu, urmeaza procedura de imbalsamare.Urmatoarea etapa este imbalsamarea raposatului. Dupa imbalsamare urmeaza cosmetizarea și toaletarea, care implica pregatirea corpului neinsufletit pentru inmormantare: spalare, imbracare, barbierire / machiaj, asezare in sicriu.

Este necesara imbalsamarea?

In Romania, imbalsamarea este o cerinta legala obligatorie, cu scopul prezervarii trupului neinsufletit in conditii optime pana la inmormantare sau incinerare. Procedura moderna de actualitate, numita si tanatopraxie, trebuie efectuata in primele 24-48 de ore dupa deces. Procesul implica inlocuirea fluidelor corporale cu substante chimice pentru a preveni descompunerea, fiind efectuata in mod normal de catre un profesionist licentiat intr-o facilitate specializata. Desi la noi multi pot gasi procedura inconfortabila sau chiar necrestineasca, imbalsamarea ramane un aspect important al multor traditii si rituri funerare pe alte meleaguri.

4.1. Colaborarea cu o casa funerara

Inmormantare F24 pt. pensionari in caz de deces acasa.Daca doriti sa va asigurati ca toate serviciile funerare sunt efectuate in mod corespunzator si sa beneficiati de sprijin in aceste momente dificile, este recomandat sa colaborati cu o casa funerara de incredere cu o reputatie foarte buna.

Care face tot ce e nevoie pentru linistea sufleteasca a familiei, nu doar ce e trecut in contract. Si asta fara sa taxeze suplimentar. Cu o echipa profesionista care poate oferi ajutor in toate etapele procesului funerar, inclusiv constatarea decesului la domiciliu, imbalsamarea, organizarea inmormantarii si a parastasului, precum si obtinerea ajutorului pentru inmormantare.

Aceasta colaborare poate reduce stresul si presiunea din timpul acestor momente dificile si poate asigura un serviciu funerar respectuos si bine organizat pentru persoana draga care ne-a parasit.

5. Eliberare Certificat Deces (Actul de Deces)

Actul de deces se intocmeste la Serviciul Public Comunitar Local pt. Evidenta a Persoanelor (S.P.C.L.E.P), respectiv la ofițerul de stare civilă de la primăria unitatii administrativ-teritoriale în a cărei rază s-a produs decesul. Reprezinta unul din cei mai importanti pasi de urmat in caz de deces.

5.1. Acte necesare eliberare certificat deces

  • Eliberare certificat deces, adeverinta inhumare - F24Certificatul Medical Constatator
  • Certificatul de nastere si căsătorie, dupa caz (original, copie)
  • Actul de identitate al persoanei decedate (original, copie)
  • Livretul militar sau sau adeverinta recrutare a celui decedat, daca exista (original, xerox)
  • Actul de identitate al declarantului (original plus copie)
  • Daca declarantul nu poate furniza documentele de stare civila si/sau actul de identitate al decedatului, trebuie sa declare motivul in scris, precum si datele de stare civila ale raposatului.

5.2. Termenul de declarare a decesului (3 zile)

Declararea decesului trebuie sa se faca in termen de 3 zile din momentul incetarii din viata a persoanei. Acest termen include atat ziua in care s-a produs decesul, cat si ziua in care se face declaratia. Nerespectarea termenului poate avea consecinte legale.

5.3. In cazul mortii violente sau accidentale

In cazul unei sinucideri, sau cand cauza decesului o reprezinta un accident, ori cand decesul se datoreaza altor cauze violente, precum si in cazul gasirii unui cadavru, fie ca este sau nu identificat, declaratia se face in termen de 48 de ore, calculat din momentul mortii. In caz contrar, intocmirea certificatului de deces se mai poate face numai cu aprobarea parchetului.

5.4. Cui se elibereaza certificatul de deces?

Acesta este documentul oficial care confirmă moartea, fiind eliberat doar rudelor de gradul I de către o instituție abilitată. Cel mai frecvent, Registrul de Stare Civilă din cadrul primariei aflate pe raza domiciliului raposatului.

Dupa eliberarea acestuia, trebuie ca inmormantarea sa se faca intr-un timp cat mai scurt.

5.5. Adeverinta pentru inhumare sau incinerare

Este un document care se elibereaza odata cu certificatul mai sus mentionat si in baza acestuia, intr-un singur exemplar. Este un document legal important, care poate fi necesar in mai multe situatii, inclusiv in cazul aparitiei unor pretentii de mostenire referitoare la persoana decedata. E important ca autorizatia sa fie pastrata in siguranta caci poate avea implicatii legale si este eliberata doar in anumite circumstante si de catre personal autorizat.

Dacă decesul a survenit in străinătate si nu e înregistrat în România, sau nu a fost emis certificatul de deces, adeverinţa de înhumare sau de incinerare se va elibera cu aprobare de la parchet.

6. Transportul funerar al decedatului

In cazul organizarii unei inmormantari, transportul funerar al persoanei decedate reprezinta un aspect important care trebuie luat in considerare. Echipa F24 poate asigura transportul sicriului de la domiciliu la sala pentru ingrijiri mortuare apoi spre capela si biserica sau cimitir, respectiv loc de veci, unde va avea loc slujba de inmormantare. De asemenea, putem asigura si transport pentru persoanele din cortegiu funerar. Suntem dedicati sa oferim servicii complete de calitate, astfel incat familia sa fie usurata de grija organizarii transportului funerar.

6.1. Colaborarea cu Funerare 24

Funerare 24Pachete inmormantare F24 deces acasa. va ofera servicii funerare complete si profesionale in aceste momente dificile. Pachete funerare complete care nu va costa nimic cu talonul de pensie ale defunctului. Sicriu complet echipat, flori pentru inmormantare (coroane funerare, jerbe, buchete sicriu), pachete alimente parastas etc.

Experienta si profesionalismul nostru sunt garantate ca membri al Organizatiei Mondiale Funerare Profesioniste si confirmate de evaluarile clientilor nostri din care niciuna nu are mai putin de 5 stele. Asa ca puteti fi linistiti ca persoana draga care ne-a parasit si eventual familia dumneavostra vor primi cele mai bune servicii si ingrijire posibile.

7. Depunerea la capela

Dupa imbalsamarea respectiv toaletarea celui plecat dintre noi, acesta trebuie depus la o capela. Acest pas este obligatoriu, din moment ce priveghiul acasa a fost interzis conform modificarii legii funerare nr. 102/2014 in anul 2016.

8. Inmormantarea (înhumare sau incinerare)

Pachete inmormantare F24 in caz de deces acasa - plata cu talonul de pensie.Inmormantarea propriu-zisa (sau incinerarea) va avea loc dupa ce toti pasii anteriori au fost urmati iar si documentele necesare au fost obtinute. Serviciile funerare pot include slujba religioasa, transportul sicriului la locul necesar, biserica/cimitir, organizare parastas.

Acte necesare inmormantare:

  • Copie dupa certificatul constator al decesului;
  • Certificat imbalsamare;
  • Autorizatie SANEPID;
  • Certificat deces;
  • Adeverinta inhumare;
  • Contract concesiune loc de veci.

9. Obtinere ajutor de deces

Ajutorul de deces este un sprijin financiar acordat de Casa de Pensii ca sa acopere cheltuielile cu inmormantarea pentru decesul unei persoane. Acest ajutor se acorda la cerere, in cazul decesului asiguratului, pensionarului sau a unui membru din familia acestuia.

9.1. Actele necesare pentru ajutorul de deces:

  • Cererea pentru acordarea ajutorului
  • Certificat deces (original + copie)
  • Actul de identitate al solicitantului (original+ copie)
  • Actele de stare civila ale solicitantului, din care sa rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, dupa caz, actul care atesta calitatea de tutore, curator, mandatar (original, xerox)
  • Adeverință care sa probeze că persoana decedată era asigurat la data decesului
  • Talonul de pensie al decedatului
  • Dovada cu privire la faptul ca solicitantul a suportat cheltuielile funerare (original + copie)

10. Concluzie in caz de deces la domiciliul propriu

Moartea cuiva apropiat este un moment dificil pentru familie și prieteni. Obtinerea certificatului de deces este unul dintre cei mai importanti pasi de urmat in caz de deces. Este important ca acest document să fie întocmit cât mai curând posibil după ce firma de pompe funebre primește trupul neinsufletit pentru a incepe procedurile de ingrijire mortuara. Este important să știți din timp unde doriți să vă înmormântați persoana draga. Înmormântarea sau incinerarea se vor face în conformitate cu practicile religioase ale familiei ori ale comunității, respectiv cu dorințele defunctului.

În urma unui deces, este important ca familia și prietenii să nu jelească singuri. Aceștia ar trebui să vorbească despre durerea pierderii și să ceară sfatul unui profesionist în cazul în care au nevoie de sprijin emoțional.

Acasa » Informatii Utile » Pasi de urmat in caz de deces la domiciliu
Scroll to Top