Ajutorul de deces (inmormantare) in 2024.

Cât e ajutorul de înmormântare în 2025? Totul despre cum obții acest ajutor de deces

Introducere: Ce este ajutorul de deces

Ajutorul de deces este o sumă de bani oferită de Casa Nationala de Pensii Publice pentru a acoperi cheltuielile înmormântării unui asigurat ori pensionar. Sau a unui membru de familie al acestuia.
Acesti bani se acordă la cerere, in baza certificatului de deces si a altor documente, unei singure persoane care demonstrează că a suportat cheltuielile ocazionate de deces. Persoana care solicită ajutorul poate fi soțul supraviețuitor, copilul, părintele sau orice altă persoana care prezintă dovada plății.
Scopul este de a sprijini financiar familiile care se confruntă cu cheltuielile unei înmormântări. Este un sprijin oferit de Casa de Pensii în situații dificile cauzate de pierderea unui membru al familiei.

Cat e ajutorul de înmormântare in 2025?

Cuantumul ajutorului de deces a fost marit semnificativ anul acesta, cu peste 1.000 lei față de 2024. Astfel, începând cu 13 februarie 2025, cuantumul este de 8.620 lei.
Comparativ cu 7.567 lei în 2024, suma a crescut cu peste 10%, ajungând la cea mai mare valoare din ultimii ani. Majorarea vizează la randu-i sprijinirea familiilor care se confruntă cu pierderea unei rude apropiate.
Valoarea acestei subventii se stabileşte anual prin Legea bugetului asigurărilor sociale de stat. Și nu poate fi mai mica decât valoarea câştigului salarial mediu brut.
Primarul poate dispune acordarea unui ajutor reprezentând o parte din cheltuielile cu decesul, in cazul decesului unei persoane dintr-o familie care primeste ajutor social sau al persoanei singure beneficiare de ajutor social.

Cine are dreptul la ajutor de înmormântare?

Conform noii legi a pensiilor, ajutorul de deces se acordă unei singure persoane care demonstrează că a suportat cheltuielile cu decesul. Inclusiv prin declaraţie pe propria raspundere a solicitantului ajutorului de deces.
Acesta poate fi soțul supraviețuitor, copilul, părintele, tutore, curator ori altă rudă care prezintă dovada plății.
Sau orice alta persoană care dovedeşte cu acte că a suportat cheltuielile cu decesul. Asta doar dacă nu există o solicitare din partea persoanelor menţionate mai sus.
Este important de reținut că beneficiază de acesti bani o singură persoană. Chiar dacă mai multe rude au participat la cheltuieli. Solicitantul trebuie să prezinte toate chitanțele și bonurile fiscale pentru a dovedi acoperirea integrală a costurilor înmormântării.
Sprijinul financiar pentru deces poate fi solicitat și pentru decesul unui membru de familie al asiguratului sau pensionarului. Chiar daca acesta nu era asigurat si nici pensionar la data decesului. În aceste cazuri, valoarea este jumătate din cea acordata pentru decesul unui asigurat sau pensionar. Adică 4.310 lei în 2025.
Dovada că membrul de familie nu era asigurat si nici pensionar se face prin declaraţie pe propria răspundere a celui care solicită ajutorul de deces.

Cine e considerat membru de familie?

Membru de familie poate fi, dpdv legal:

  • Soţul ori soţia;
  • Copiii proprii, copiii adoptaţi, copiii aflaţi în plasament familial sau cei încredinţaţi spre creştere şi educare familiei, în vârstă de până la 18 ani. Sau, dacă îşi continuă studiile, până la terminarea acestora, cel mult la vârsta de 26 de ani. Precum şi copiii incapabili de muncă, indiferent de vârstă, dacă şi-au pierdut capacitatea de muncă pana la varsta de 18, respectiv 26 de ani;
  • parintii (bunicii) unuia dintre soţi.

Ce acte imi trebuie?

Acte necesare pentru ajutor de deces sau inmormantare.

  • Cerere pentru acordarea ajutorului (tip)
  • Certificatul de deces
  • Act de identitate al persoanei solicitante
  • Acte de stare civilă ale solicitantului
  • Dovada plății cheltuielilor (chitanțe, bonuri fiscale)
  • Adeverință eliberată de angajator din care să rezulte că persoana decedată era asigurat in sistemul public de pensii la data decesului, daca e cazul.
  • Adeverinţă care să dovedească că, la data decesului, membrul de familie cu vârsta de 18 – 26 de ani urma o formă de învăţământ organizată potrivit legii, daca e cazul;
  • În cazul copilului inapt în vârstă de peste 18 ani: act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, prin care se atestă boala care l-a făcut inapt şi data ivirii acesteia (dupa caz);
  • Acte care atestă calitatea de tutore/curator, daca e cazul.

Toate actele trebuie prezentate în original, conform Legii 9/2023.

În cât timp primesc banii și cine îi achita?

Ajutorul de deces se achită în termen de 3 zile lucrătoare de la depunerea cererii. Plata se face de catre:

  • în cazul decesului pensionarului sau al asiguratului sau al unui membru din familia acestuia: casa teritorială de pensii;
  • în cazul decesului unui şomer, respectiv al unui membru din familia acestuia: instituţia care gestionează bugetul asigurărilor pentru şomaj.

După acordarea plăţii, plătitorul drepturilor de asigurări sociale are obligaţia de a scrie pe verso-ul certificatului de deces original „ACHITAT”, plus data, semnătura şi ştampila.

Plata ajutorului de deces în cont bancar

Începând din luna septembrie a aului trecut, plata ajutorului de deces se poate face și prin virament bancar, nu doar în numerar. Solicitantul poate depune un extras de cont pentru virarea banilor direct în contul său.

Pentru persoane în concediu creștere copil

Din septembrie 2024, sprijinul financiar se acorda și în cazul decesului persoanei aflate în concediu pentru creșterea copilului.

Pentru firme

Tot din toamna anului trecut, sprijinul poate fi solicitat și primit direct de firmele care fac dovada că au suportat cheltuielile înmormântării.

Concluzie – Aspecte importante privind acordarea ajutorului de deces

Ajutorul de inmormantare reprezinta o subventie acordată celui care suportă cheltuielile înmormântării unui asigurat, pensionar sau membru de familie.
In 2025, suma este 8.620 lei pentru asigurați/pensionari, respectiv 4.310 lei pentru membri de familie.
Acesti bani se acordă la cerere, în termen de 3 zile lucrătoare, pe baza documentelor justificative. Plata se face de catre institutia casei teritoriale de pensii. 
Noutățile includ acordarea ajutorului pentru persoane decedate în timpul concediului de creștere a copilului și posibilitatea ca firmele să îl primească direct.
Documentele esențiale ca sa obtii acesti bani sunt certificatul de deces, acte de stare civila din care sa rezulte gradul de rudenie cu decedatul si documente care atestă achitarea cheltuielilor de deces și inmormantare (incinerare).

Sigla agentiei noastre funerare, F24, alaturi de imaginea sfanta a Mantuitorului.În aceste vremuri de durere și incertitudine, amintiți-vă că nu sunteți singuri.
Funerare 24 – firma noastra de servicii funerare din Bucuresti – este gata să vă ajute cu orice întrebări sau nelămuriri pe care le aveți. Profesioniștii noștri pot intocmi si depune pt. dumneavoastra dosarul in vederea obtinerii acestui sprijin financiar.

Precum si aranja un rămas bun demn pentru persoana iubită. Cu empatie și respect, ne vom strădui să vă ușurăm poverile și să vă oferim sprijin neclintit în această perioadă dificilă.

Contactați-ne astăzi și lăsați-ne să ne ocupăm pt. dvs. de toate sarcinile funerare si înmormântare.
Permițându-vă să vă concentrați asupra prețuirii amintirilor și onorării moștenirii celor plecați. Suntem doar la un apel (non-stop) distanta: 0759-555-551

Acasa » Informatii Utile » Cât e ajutorul de înmormântare în 2025? Totul despre cum obții acest ajutor de deces
Scroll to Top